måndag 29 juni 2009

Projekt EasyStar (Del 5 - Premiär med kamera - på rigtigt)

Igår blev det av...

Nu var det på rigtigt, vädret var bra och det var ganska vindstilla - perfekt väder för att flyga EasyStar! Jag var mycket nervös inför detta men eftersom dagen gick lugnade sig nerverna så jag monterade antennen, kopplade in videomottagaren och ställde in rätt kanal. Laptoppen startades upp och videocapture modulen initierades. Jag slår på sändaren och ställer in rätt modell. Accen i planet kopplades in och linsskyddet till kameran togs bort. Videobilden på laptopen kontrollerades, och videoglasögonen kopplades in. Roderutslag kontrollerades och systemets stabilitet testades genom att modellen skakades. Allt ok! Jag bad en kollega på fältet att filma från marken (Tack Johannes) och ställde sedan ut planet på banan. Startförsök 1. Jag sätter glasögonen i pannan och och startar. Ena hjulet vrider sig och planet hamnar vid sidan av banan... Försök två. Jag ber en annan kollega (Tack Danne T) att kasta planet och detta går mycket bättre. En bra bit upp i luften fäller jag ned glasögonen över ögonen och jag flyger fpv - men inte utan problem... videomottagningen är bitvis mycket instabil och pulsen stiger... Det första jag märker är att det inte är så lätt att orientera sig i luften som jag trodde att det skulle vara. Jag bad Johannes att ge mig riktningen i vilken jag flög och med hjälp av ljudet från planet kunde jag orientera mig... När jag väl visste vart jag var var det inga problem längre utan bara en underbar känsla att flyga. Efter lite trimmning av planet så gick allt som på räls. Ett inflygnings försök gjordes ganska tidigt i flygningen för att "känna in" landningen och det var inga problem. Efter ett par varv runt fältet tog jag ut svängen ordentligt och gick in för landning. Med motorn avslagen gör jag sista svängen och faller lagom i höjd. Med en liten knuff till på gasen så har jag placerat planet perfekt. Jag rider ut farten en halv meter över banan och sätter planet precis där jag planerat. En liten applåd från åskådarna verifierar att landningen blev bra. Endorfin... Jag lägger ifrån mig glasögonen och sändaren och känner hur handerna skakar och ett lyckorus går igenom kroppen... Wow vilken känsla...



Störningarna i bilden beror på att det är fel kanaler inställda... (Skall vara på ch 2 för att inte störas och fortfarande ligga inom specen för Antennerna...)

Inga kommentarer: