tisdag 23 juni 2009

Projekt EasyStar (Del 2 - Premiärflygning)

Lite ur kronologisk ordning... Innan helgen blev det premiär för Easystar:en en upplevelse som blev sådär :|
Den betedde sig mycket konstigt i luften, ungefär som om tyngdpunkten låg fel, planet var för tungt eller något var snett. Jag kunde inte riktigt urskilja vad det var men efter ett tag så visade det sig att batteriet flyttat sig sedan jag kollat tyngdpunkten så jag rättade till detta och det blev märkbart bättre. Sen till prestandan: Jag trodde att en easystar med borstlös motor på 525W/52A ett reglage på 55A och ett 3s-lipo acc som tål 50C skulle bli en raket... men icke. Easystaren flög som en experimentell kärra från 1800-talet. Så vad var fel? Jo allt... hela kombinationen var lite feltänkt. Att sätta ihop ett el-paket var ju enkelt - eller inte. Det blir massa matte om man skall få det hela att fungera.

Så vi tar det hela från grunden. Vi börjar med en motors kv-tal. detta tal beskriver hur fort motoraxeln roterar. Detta beskrivs som varv per minut per volt eller rpm/v vilket det egentligen borde betyda. Alltså en motor med kv 4400 roterar alltså 4400 varv per minut vid en volt. Om man tittar på flightpowers hemsida kan man se att ett bra batteri levererar 3,6 volt per cell under last på 30C. Eftersom mitt batteri i Easystar:en är en 3s-lipo kan jag räkna med att jag har 3,6v x 3 celler = 10.8 volt.
Om nu motorn har ett kv värde på 4400 så har jag skall jag få ett teoretiskt värde på 10.8 x 4400 = 47520rpm. Detta är alltså hur snabbt min motor roterar teoretiskt, inget annat. Så med hjälp av en motor/propeller/fartreglage kalkylator kan man stoppa in de värden man har för att se till att allt är rätt. Jag matade in min motor, fartreglage, batteri och propeller och fick ut att mitt 55A fartreglage jobbade skjortan av sig för att göra sig av med överskottsenergin från att leverera 68A till min motor på 525W som gjorde allt för att förbruka 700W. Detta på grund av min lätt överdimensionerade propeller 7x4... Med denna erfarenhet rikare springer jag ned till hobbybutiken och hämtar den minsta propeller jag kunde hitta, en 4,1x4,1 APC. Och vips så blev allt bättre... nog för att batteriet får jobba hårt men det går att köra full gas i kortare stunder, och då går det fort... rakt upp utan problem (annat än att skevrodret får dålig verkan då motorvinden inte strömmar över vingen. Jag provade att lägga in klaffmix i radion och även det verkade fungera bra dock med lite gas som stöd... :P

Min lösning på hjul fungerar på packat grus och asfalt men inte så bra på gräs. Det som dock skall ändras på är att sidorodret skall bli mycket större. typ 3 ggr så stort. Sidorodret kan gärna vara överdimensionerat då det med skevroder på modellen inte i lika stor utsträckning används för att styra med. Nu återstår att testa videoutrustningen och radions räckvidd.

1 kommentar:

Peter sa...

Det visste du säkert redan.. att propellern ska vara vänd med texten i färdriktningen... Och en sak som är jätteviktig att tänka på när man flyger, speciellt när man har dyr fpv utrustning i planet är att man inte krashar ;-)