torsdag 4 juni 2009

2.4 GHz Mottagare

Jag har en Futaba 12FG FASST sändare som använder sig av 2.4 GHz. Till denna letar jag nu efter en ny mottagare för att sätta i min tilltänkta fpv-kärra. Jakten på en sådan uppmärksammade mig idag på att det finns en high-speed variant. Detta betyder alltså att digitala servon inte används fullt ut på normala 2.4 GHz mottagare. Latency mellan Sändare och mottagare är idag 14ms och skall enligt uppgift vara endast 7ms på de nya mottagarna. Den mottagaren jag tittar på är en Futaba R6008HS som har 8 kanaler. Denna ligger på ca. 1600 kronor i butik och kan hittas så billigt som 1100.- på webben (Sök efter "Hobby Butik" på denna blogg). Anledningen till att jag tittar på en 8kanals mottagare är att jag kan återanvända 14-kanalaren från T-Rex:en (dvs. mottagaren som medföljde radion) till FPV och sätta in en "High-Speed" mottagare där den gör nytta! På så sätt får jag mindre latency i min T-Röd och hela 14 kanaler att nörda runt med på FPV-Kärran, men det går att använda 14 kanaler: höjd, sida, skev, klaff, airbrake, throttle - där har vi 6 kanaler vad gör man med resten? Jo OSD-kontroll, Headtrackerkamera upp/ned och höger/vänster pust de var 9 kanaler - 5 kvar: filmkamera X,Y och Z led, två kvar, gyrosens samtliga gyron via splitter, och den sista... hmmmm Jo! Landing gear!

Inga kommentarer: