onsdag 24 juni 2009

Projekt EasyStar (Del 4 - Premiär med kamera - trodde jag...)

Bra väder och ganska vindstilla... Alltså - Bra förhållanden för en premiär...

Jag åker ut till fältet och packar upp alla mina saker, ställer upp antennen, mottagaren och kopplar på ström mm., knopar ihop allt som skall kopplas i Easystar:en och gör mig redo för start. Det känns spännande nu när videoglasögonen plötsligt matas med den bild som Easystar:ens kamera plockar upp. Det här e ju det jag brukar se på vimeo och youtube - men så mycket bättre! :P

Men så kommer problemen igen... Eftersom planet är tyngre blir friktionen för stor och planet kommer inte iväg - trots hjulen... Så jag ber en fältkamrat kasta planet. detta kändes lite läskigt så jag sätter upp videobrillorna i pannan och startar som om jag inte hade brillorna med kasthjälp. När planet väl är i luften känner jag att jag inte har full kontroll över planet. Efter att hjälpligt fått planet i plan flykt försöker jag komma runt ett helt varv så jag kan landa. Det slutade i en åker. Ingen skada skedd!! Planet är helt och allt ser ut att fungera men ingen video...

Väl tillbaka i depån kan jag konstatera att kabeln till ena skevrodret lossnat samt att lödningen av videosignalkabeln släppt. Hem för åtgärd.

1 kommentar:

Peter sa...

Själv kastar jag alltid planet, bara dra på fullgas och kasta...jag brukar snegla upp lite ovanför videobrillerna när jag kastar.. och videokablen, se till att inte kameran drar i den när du rör kameran, då slits den i själva kontakten och går av !!! jag råkade ut för det en gång, som tur va det på marken annars hade det gått illa.. tips är ju att fästa kabeln så att den inte rör sig något vid kontakten när man rör kameran... lycke till !