torsdag 16 augusti 2007

T-Rex 450 SE V2 - Köpet

När jag bestämt mig för T-Rex:en kom nästa fråga:
Servo/Gyro/Radio Det finns ju en uppsjö av dessa och en betydligt större djungel att ta sig igenom.

Det visade sig dock ganska snabbt att det inte var så mycket att gå igenom - de som gjort intryck av sig att vara duktiga och kunniga hade i regel mycket snarlika komponenter och så det var mera en pris fråga än nåt annat så jag passade på att ta ett dåligt, ett bra och ett avvägt beslut:

Dåligt:
Jag valde e-sky servon (HS-56 HB på gyrot i analogt läge). Det visade sig att efter jag trimmat in helikoptern och testat allt på marken och hovrat i säg 4 batterier (4x7minuter) parerade jag för en liten vindpust och pitch servot tappade hälften av alla sina kuggar...... Resultatet blev att rex:en inspekterade gräsmattan på MYCKET nära håll. Mer om detta senare (se Första Krashen).

Bra:
Jag valde Futabas GY-401 Gyro. Gyrot beter sig EXAKT som det skall, dvs mitt HS-56 HB tail servo visar sina brister. Detta medför att jag snarast möjligt kommer att uppgradera till Futabas digitala servo för tailen (9650).

Avvägt:
Ny radio var ett krav då min gamla inte har mixningar för helikopter. Men jag ville inte lägga ut obegränsat med pengar. så lite tålamod med beställning resulterade i att en Futaba 6EX 2.4GHz dök upp på mitt skrivbord. Det enda som jag efter ett par veckor nu saknar på denna är subtrim som gör att man kan justera alla servons mittpunkt utanför all mixning mm. (Det finns en funktion i radion för detta men den verkar inte fungera om man kör en helikopter med 2 servon för skev och ett för pitch samt dessa tre tillsammans för collective (sk. CCPM - Setup)

Med beslut tagna och ett leende på läpparna begav jag mig till butiken och inhandlade allt som behövdes..... Jag hade dock glömt att man alltid behöver mer än man tror ;) Så utöver det som nämnts ovan inhandlades:
Laddare till LiPo-Batteriet (BC06-Laddare)
Konverter till batteriets balanskontakt
Laddningsbara batterier till sändaren
Laddare till sändarens batterier
Extra rotorblad
Rotorblads balanserare
Tejp - (smal tejp som är lätt att balansera rotorbladen med)
Vertktyger (insex mejslar, tång, tång till kullänkarna, avbitare) - Du får med det absolut
nödvändigaste men det blir bättre, lättare
och mindre skador om man har rätt grejor.
Lödkolv för batteri och högströms kontakter (motor, fartreglage, batteri)
Lödtenn och fett (Fettet är ett måste om det skall bli riktigt bra)
Träningsställ - Den mindre varianten tycker jag inte alls var fel
trots många invändningar (45 cm valianten med pingisbollar)

Jaa det blir lite grejer om man inte har nåt hemma.

Inga kommentarer: