måndag 20 augusti 2007

Morgonflygning

I morse vaknade jag tidigt och fick för mig att ta med helikoptern till jobbet...

Sagt och gjort. Jag tog bilen in till stan och parkerade vid gärdet. Där tog jag en liten morgonflygtur som uppskattades av flera än mig själv. Jag fick nämnligen sällskap av flera nyfikna förbipasserande som ställde frågor. Detta blev dessutom en trevlig "performancebooster" för mig då jag hållit gott humör uppe hela dagen = Morgonflygning rekommenderas!!

Morgontimmen var bra på flera sätt: Det var ingen aktivitet på gärdet som kunde störas av helikoptern och vise versa. Fotgängare höll sig till stigarna och jag höll mig från dem. Kort sagt bra tid att flyga på! Jag hade det dessutom helt vindstilla för första gången så äntligen kunde jag trimma in T-Rexen så att den gör som en helikopter skall göra - när man inte rör nån ting är den stilla! Efter denna intrimmning märkte jag att jag plötsligt kände mig mycket säkrare, dels för att trimmningen känndes rätt och dels för att 9650-servot äntligen håller tailen ordentligt. Känslan av att jag kontrollerade heli:n fick en ny innebörd. Jag gick från att hovra, rotera runt mig och flyga fram och tillbaka med tailen mot mig till att flyga runt med full kontroll så som man flyger en enklare RC-Trainer... och det på några minuter!!! GRYMT!

Nu blir det snart lite eftermiddagsflygning på gärdet... få se hur det går...

Inga kommentarer: