fredag 29 maj 2009

Min beställning från Range Video

Jag har idag beställt en massa grejor för att få fart på mitt FPV:ande. Efter att i snart två år sniffat runt på nätet efter FPV grejor så har jag nu kommit fram till vad jag vill ha samt sparat ihop till en fin-fin beställning.

Det jag har beställt är Antenner, strömomvandlare att ha i planet, minikamera, head-tracker, videoglasögon och lite tillbehör och kringutrustning. En review av grejorna kommer. Här är listan:

===========================
8dBi Patch receiver antenna
3 dBi Rubber Duck Antenna
12V 300mA Step-up Power Supply
Filtered Linear Power Supply
KX191 color and night mode CCD camera
Lenses
Rvision accessory pack
Rvision-D high resolution goggles
RVMIC Tiny Amplified Microphone
TrackR2 Head Tracker
===========================

När allt kommit så är den tekniska biten på plats, så det e bara ett plan som fattas. Antingen faller valet på en Extra 300 från Great Planes som jag byggt från byggsats eller så kommer det att köpas in en el-seglare av nån sort.

Det enda som jag känner att saknas i min setup är en OSD ("On Screen Display") för att visa lite data om planet och en "tracking antenna" (Antenn som automatiskt riktar sig mot planet). Det är dock mycket turbulent på den marknaden och det finns många "ihop-plock" som går att använde men jag hoppas på att det mycket snart kommer kompletterande produkter från någon av de OSD tillverkare jag kikat på.

2 kommentarer:

Peter L sa...

Hej hej, "Filtered Linear Power Supply"... Har du testat den på 3S ? Funderar på att köpa en sån men på rangevideos sida står det ju 5s-4s för 12v, har du testat köra den på 3s ? Ha det gött !

Daniel sa...

FL.PSU:n är nog egentligen samma som en stepdown så att köra den på 3s fungerar bara sålänge som accen ligger över 12v. 4s är att rekommendera. Jag har kört med 3s och det har gått bra men denna e nog en liten felbeställning från början. Nu kör jag dock 4s å de går finfint! 3s under 12v borde teoretiskt överbelasta delar av kretsen samt att ingen fintrering kommer att ske. Lycka till!