fredag 29 maj 2009

Lite om airbrush - Evolution

Nu har jag haft min airbrush ett tag och jag är mycket nöjd. Sprutan är en Evolution spruta med 0.15 och 0.4 nålarna. Till detta köpte jag en kompressor (Svart med avfuktare och tryckregulator), båda köpta på wentzels hobby i stockholm.

Till en början använde jag humbrol färger men de var ganska krångliga att hålla på med. Dock fyller de sitt syfte när man målar plastmodeller - men det luktar. Katt och sambo gillar inte thinner doften som snabbt sprider sig om man målar i lägenhet. Här kommer Faskolor in i bilden.

Efter att lite tröttnat på att vädra och rengöra sprutan med lösningsmedel så provade jag med vattenbaserad färg. Min första målning blev en T-Rex 600 kåpa. denna efterbehandlades med Monocote klarlack i 2 lager. fint resultat som inte känns ömtåligt, dock inte heller slittåligt. Nu har jag målat en glasfiberhuv till Greate Planes Extra 300S. Denna skall jag prova FasKolors egen "Nitro skyddslack" på. Återkommer om resultatet.

Så långt som jag kommit nu känns det som att FasKolor kommer att bli en favorit, Lätt att rengöra, ingen spädning behövs (om man inte vill) och sprutan är lätt att rengöra mellan färger och efter en dags arbete. 0.15 nålen är lite kinkig ibland men det beror oftast på damm i luften som bildar klumpar i färgen som fastnar lite, men utan fara - det kommer inga klumpar utan det slutar bara komma färg och då är det bara att rengöra sprutan m.h.a. nålen så är man igång och kan måla vidare.

Erfarenheter "so far": Ska man måla större ytor ska man ha en större kompressor (min går gärna lite varm när jag exempelvis grundar en hel huv till T-Rex 600 med vit färg. 2 lager kan man lätt göra i ett svep då färgen torkar förhållandevis snabbt och det blir i mesta laget för vad jag vill utsätta kompressorn för - Det går säkert att köra kompressorn den 4 gånger så hårt utan påverkan men jag känner mig trygg såhär. Det gör dessutom att man tar det lite lungt vilket ger tid till att vara lite eftertänksam. Att måla två lager på en T-Rex huv tar ca 7 minuter beroende på hur mycket luft och hur mycket färg man sprutar.

Inga kommentarer: