onsdag 14 april 2010

Dags för mera FUNJET med FPV

Min Multiplex FunJet har varit klar ett tag nu men väder och vind har gjort att jag dragit ut på premiären. Egentligen är det inget speciellt med planet utom att allt är mycket väl genomgånget. Motor, fartreglage, servon, video TX, camera batterier mm. Allt är genomgånget och kontrollerat. Jag har mätt strömförbrukning med video påslaget och testat räckvidd och kollat efter störningar. Allt känns bra.

Nästa del har varit att få ordning på min markstation. Samma sak här. Det är inget märkvärdigt. Två videomottagare kopplade till en diversity reciever och vidare till goggles samt till en sandisk videomate video recorder. drivet av ett litet 12v batteri. allt snyggt monterat i en liten väska.

Nu när vädret artar sig är det snart dags att komma upp i luften. Jag har hållit min helikopter i luften mer eller mindre hela vintern men ändå är det lite motstånd att komma upp i luften...

2 kommentarer:

radiostyrd helikopter sa...

Du kanske är en "hårdvaru" entusiast, men vad tycker du om denna färdiga "paket" radiostyrd helikopter som verkar ha typ de funktioner som din helikopter har (kamera osv.). Vad tycker du saknas på en sån helikopter? Är det lite som charter? Kanske kul första gången men sen vill man ha ngt mer utefter sina egna önskningar och behov? Har börjat en webshop med radiostyrda helikoptrar, min kollega är desto duktigare än mig.. Men det är kul att höra vad proffsen säger om lite enklare modeller!

Daniel sa...

Detta är en dyr leksak med kort räckvidd. Om videon på sidan du refererar till är omanipulerad så är jag imponerad.... Jag antar att den strömmas genom nån videoprosessor eller dyl som kör deshaker eller nåt sånt. Sen flyger den inte som en helikopter. Denna typ kallas för quadcopter. Man kan nog ha kul med den mer än en gång, men vad händer när den känsliga leksaken behöver repareras??? Reservdelar?? Jag skulle säga att har man råd med en lek leksak för 5000.- kan man skaffa nåt bättre, men visst e de en kul grej :). Den passar på en site som coolstuff.se men inte i en hobbybutik. /D