måndag 10 augusti 2009

Multiplex Cularis

Nu har jag köpt en Multiplex Cularis som jag har byggt på ett par dagar. Detta skall bli min nya plattform för FPV. Det finns en hel tråd för detta plan med massor av tips och funderingar, Cularis Build Thread. Det är mycket att läsa men en del är faktiskt värt det... Om man inte flugit segelflyg tidigare rekommenderar jag att man läser så mycket man orkar då det tas upp teman som berör modellens beteende i luften och hur man motverkar obehagliga effekter som ex. "Wingtip stall". Många av tipsen kan rädda modellen från totalhaveri...

I mitt byggande har jag kommit en bit på väg. Jag har färdigställt vingarna så när som på "snap-in" fästet och rodertrimning. Själva flygkroppen har jag börjat limma stötstänger och förstärkningar i men kommer inte vidare då jag saknar delar. Min byggsats kom med dubbla högerdetaljer till kroppen och dubbla vänster detaljer till vingen - men ett samtal till Multiplex, som var mycket lätta att ha och göra med, resulterade i att grejorna ligger på posten dagen efter samtalet. Med lite tur kommer dom idag. Manualen till planet är lite jobbig men det finns anledning till att följa den. Om man har byggt ett par modeller så vet man vad man ska tänka på men manualen avviker från några saker som skulle kännas naturliga. Följer man manualen så kommer det att gå bra. Det finns doch en del modifikationer som kan vara bra att göra och då gäller det ju att göra dom innan det är för sent. Exempelvis att ha lite större servon i vingen. Om jag får tid skall jag skriva ned de modifikationer jag gjort lite senare.

Eftersom jag skall ha planet som FPV plattform så planerar jag noga vart allt skall sitta innan jag limmar ihop kroppen. Det blir nämnligen inte lätt att gräva kabelkanaler efter det att modellen är färdigbyggd... En annan modifikation som jag avser att göra är att sätta in ett skruvfäste mitt över CG över vingen. så att jag kan skruva fast utrustning i efterhand på ett smidigt sätt som exempelvis en FullHD Videokamera.

En annan modifikation jag kommer att göra är en skruv genom vingens klick-on fäste som trycker låsfliken på plats.

Ett inlägg med min setup på RCGroups
Ett till...
"To be continiued..."

Inga kommentarer: